I nästan ett år har YouTube varit den mest sedda streamingtjänsten i USA enligt Nielsen.
Varje dag vänder sig tittare till YouTube för ett ständigt uppdaterat bibliotek med innehåll – oavsett om det är från världens främsta kreatörer, musikvideor, NFL Sunday Ticket eller gratis att titta på filmer och program. YouTube erbjuder allt som människor älskar på ett ställe, på varje skärm.
I takt med att tittarnas sätt att titta på YouTube utvecklas lägger vi till ännu fler nya funktioner för att göra streamingupplevelsen mer användbar för tittare och annonsörer.
Färre annonsavbrott
Tittarna förväntar sig olika annonsupplevelser beroende på vilket innehåll de tittar på. När det gäller långformat innehåll på TV-skärmar föredrar 79% av tittarna videoannonser som är grupperade tillsammans istället för distribuerade i en video.1
Baserat på denna preferens utvärderade vi färre, längre annonsavbrott för att skapa en mer sömlös tittarupplevelse på den stora skärmen. I tidiga tester av färre, längre annonsavbrott på anslutna TV-apparater upplevde över hälften av YouTube CTV-streamers 29 % längre tittarsessioner innan nästa annonsavbrott.2
Nu kommer användare över hela världen att kunna uppleva dessa förbättringar på visst långformat innehåll på anslutna TV-apparater.
Vår undersökning visar också att en majoritet av tittarna föredrar att få veta den totala återstående tiden i annonsavbrottet jämfört med antalet annonser som visas. Med denna lansering kommer tittarna också att se den tid som återstår tills pausen slutar eller de kan hoppa till innehållet. Räkna med att se dessa förändringar rullas ut snart.
Shorts-annonser för den stora skärmen
För lite mer än ett år sedan tog vi YouTube Shorts till den stora skärmen.
Sedan dess har vi sett antalet tittare explodera. Globalt har tittandet på YouTube Shorts på anslutna TV-apparater ökat med mer än 100 % från januari till september 2023.3
För att varumärken lättare ska kunna nå sin publik oavsett var de tittar på Shorts lanserar vi nu Shorts-annonser globalt på CTV-apparater.
Tittarupplevelsen för Shorts-annonser på anslutna TV-apparater är densamma som i mobilen, och tittarna kan använda sin TV-fjärrkontroll för att klicka bort annonser precis som de skulle göra med alla andra Shorts-annonser.
Annonsörer kan sömlöst utnyttja Shorts-annonser i vardagsrummet genom kampanjer för videoreäckvidd, videovisning och Shorts-specifika kampanjer, inklusive YouTube Select Shorts, First Position on Shorts och Trending Music on Shorts.
YouTube ger tittarna nästan obegränsade möjligheter att ansluta sig och utforska sina passioner – från traditionell kultur och innehåll till den rika, eklektiska skaparkulturen och originalinnehållet som du inte kan få någon annanstans. Vi ser fram emot att fortsätta lyssna på våra kunder och bygga en modernare och mer strömlinjeformad CTV-annonsupplevelse för tittare och annonsörer.
Källa: https://support.google.com/google-ads/answer/14314822?sjid=613111177818503110-EU