Anpassning till förändringar i sekretess och lagstiftning med Googles samtyckesläge
På QMB vill vi uppmärksamma våra annonsörer och publicister på Googles uppdaterade samtyckesregler. Google introducerade sin policy för användarsamtycke i EU (EU UCP) redan 2015, och denna policy har sedan dess främjat ett ansvarsfullt samspel mellan annonsörer, publicister och användare inom ekosystemet för onlineannonsering. EU UCP baseras på ePrivacy Directive (ePD) och General Data Protection Regulation (GDPR) och innebär att de som annonserar via Google måste erhålla och respektera slutanvändarnas samtycke.
Under 2024 skärper Google efterlevnaden av EU
UCP för målgrupps- och mätlösningar. För att säkerställa att kampanjer i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) behåller sin effektivitet, behöver app- och webbannonsörer nu skicka verifierbara samtyckessignaler till Google. Med ett ständigt föränderligt regelverk har Google meddelat att samtyckesläget för Google Ads, Google Marketing Platform och Google Analytics förbättras och kan kräva att omedelbara åtgärder tas för att säkerställa personaliserade annonsfunktioner före mars 2024.
Vad vi kan förvänta oss framöver
Året markerar en brytpunkt för marknadsföring online, särskilt med tanke på Chromes planerade avveckling av tredjepartscookies under andra halvåret 2024. Med hjälp av samtyckesläget kan annonsörer skapa hållbara lösningar som bygger på samtyckta förstapartsdata och Google AI, vilket gör att man kan fortsätta leverera resultat i en dynamisk och föränderlig miljö för onlineannonsering.
Källa: Google Ads support
Automated page speed optimizations for fast site performance