Vi har hört att du vill ha fler sätt att dela med dig av din expertis till Google AI. En ny beta kallad ”sökteman” i Performance Max gör just detta – den ger dig ett enkelt sätt att vägleda Performance Max att visa på placeringar som du kanske inte når ännu.
Performance Max tittar för närvarande på dina tillgångar, flöden och landningssidor för att förutsäga vilka placeringar, inklusive sökfrågor, som kommer att fungera bra för din kampanj. Med betaversionen av sökteman kan du nu fylla i luckor genom att lägga till information om ditt företag som du förväntar dig ska prestera bra. Genom att kombinera din expertis med Googles AI kan du öka din räckvidd i alla kanaler, inklusive sök.
Här är några exempel där sökteman kan vara särskilt användbara om du har kunskap om ditt företag eller dina kunder som AI inte enkelt eller snabbt kan lära sig:
Din målsida innehåller inte fullständig information eller de senaste uppdateringarna om de produkter och tjänster du erbjuder.
Du har precis expanderat till en ny marknad eller lanserat en ny produkt eller tjänst där dina kampanjer inte har någon omfattande resultathistorik.
Du lanserar en ny kampanj eller försäljning inför julhelgen där du inte har någon omfattande resultathistorik.
Du vill utöka din räckvidd inom Performance Max – inklusive sökinventering i Performance Max – och säkerställa att du har omfattande täckning för viktiga affärsteman.
Du vill tillhandahålla viktig information för att hjälpa din kampanj att komma igång och optimera prestanda snabbare.
När du lägger till sökteman talar du om för Google AI att du vill nå den trafiken i din Performance Max-kampanj över alla Google Ads-inventarier, inklusive Sök, YouTube, Gmail, Upptäck, Kartor och Display. Sökteman hjälper dig också att hitta målgrupper i olika kanaler baserat på användarnas sökbeteende.
När det gäller söklager specifikt kommer sökteman i Performance Max-kampanjer att ha samma prioritet som dina frasmatchande och bredmatchande sökord i Search-kampanjer. Exakt matchande sökord som är identiska med sökfrågorna kommer även fortsättningsvis att prioriteras framför sökteman och andra sökord. Tänk på att sökteman är valfria. Du kommer också att ha tillgång till verktyg som varumärkesundantag för att kontrollera vilka typer av söktrafik som Performance Max tjänar på.
Du kan lägga till upp till 25 sökteman i din Performance Max-kampanj
Låt oss säga att du kör en Performance Max-kampanj för att driva biljettförsäljning för ett museum med stora utomhusutrymmen för barn och att du har begränsade resurser för att utveckla nya målsidor som lyfter fram denna fördel. Eftersom Performance Max använder din webbplats som en viktig källa för att hitta relevanta sökfrågor, kan du ha begränsad täckning och inte visas på dessa värdefulla teman. Det är här sökteman kommer in i bilden – du kan lägga till ”aktiviteter för barn” och ”friluftsliv” som sökteman för att säkerställa att du når kunder i alla kanaler som är intresserade av dessa erbjudanden – när de söker efter dem på Sök eller YouTube, läser bloggar eller artiklar relaterade till roliga aktiviteter för barn, med mera. Du vill helst att dina tillgångar ska komplettera de sökteman du anger, och du kommer också att dra nytta av att följa Performance Max bästa praxis, till exempel att aktivera automatiskt skapade tillgångar.
Så här fungerar det:
Källa: https://support.google.com/google-ads/answer/14179631?sjid=613111177818503110-EU