Mer än någonsin upptäcker, undersöker och köper människor över ett växande antal kanaler och förväntar sig relevanta och engagerande upplevelser när de går. Faktum är att 74 % av konsumenterna i de undersökta länderna anser att det är viktigt att få en personlig shoppingupplevelse med ett varumärke.1
Samtidigt är människor oroliga för att bli spårade på internet, och de föredrar företag som respekterar deras integritet. 89 % av användarna globalt skulle lita på varumärken som investerar i integritetssäker teknik2, så att anta nya marknadsföringsstrategier förankrade i integritetsinnovation kan hjälpa dig att driva resultat och förtjäna förtroende.
Med fler okända faktorer i kundresan än någonsin behöver branschen övergå från en era av precision till en ny era av förutsägelser för att hjälpa företag att leverera resultat i stor skala. Det är därför vi förväntar oss att återengagemang av målgrupper kan se annorlunda ut efter Chromes planerade avveckling av cookies från tredje part under andra halvåret 2024. Du kan förbereda dig redan idag genom att luta dig mot de förutsägbara funktionerna i Googles AI-drivna lösningar, som – i kombination med hållbarheten i dina förstapartsdata – kommer att bli nyckeln till att driva hållbar tillväxt.
Engagera tidigare webbplatsbesökare med hjälp av integritetsskyddande teknik
Chrome och Android har samarbetat med branschen för att bygga Privacy Sandbox, en samling integritetsskyddande alternativ till cookies från tredje part som stöder viktiga marknadsföringsanvändningsfall utan att spåra användare över hela webben.
Vi anser att det behövs en ny metod för att engagera målgrupper på nytt för att möjliggöra kampanjer som är både privata och effektiva. Det är därför Google Ads, Google Analytics och Display & Video 360 har integrerat Privacy Sandbox Protected Audience API i sina plattformars backend för att stödja återengagemang för Display-kampanjer. Denna integration, tillsammans med andra integritetsskyddande signaler, hjälper dig att få kontakt med personer som har besökt din webbplats, samtidigt som du skyddar deras integritet.
Protected Audience API minskar riskerna med fingeravtryck, när data om en enhet samlas in för att identifiera enhetens ägare, ofta utan ägarens vetskap eller samtycke. Vi anser att den här typen av ogenomskinliga metoder inte kommer att uppfylla användarnas eller tillsynsmyndigheternas förväntningar på integritet, och i dagens snabbt föränderliga miljö behöver företagen verktyg som står sig över tid.
API:et introducerar också flera integritetstekniker som kan begränsa möjligheten att nå en enskild användare som tidigare har besökt en produktsida med den hyperprecision som är möjlig idag. Dessa tekniker inkluderar striktare minimitrösklar för användare för att visa en annons och kortare varaktighet för listmedlemskap. Dessa skyddsåtgärder är viktiga för att förbättra användarnas integritet. Samtidigt kan de innebära att fristående remarketingkampanjer i en värld utan tredjepartscookies sannolikt inte kommer att uppnå samma omfattning som idag, utan ytterligare signaler.
Skydda dina resultat med hjälp av Google AI:s prediktiva kraft
I en värld med färre användaridentifierare kanske du redan använder Google AI-drivna lösningar för att uppnå mer exakta mätningar. Google AI kan också hjälpa dig att leverera relevanta annonser till värdefulla kunder när detaljerad målgruppsdata inte finns tillgänglig. Smart Bidding tar till exempel hänsyn till miljarder kombinationer av signaler vid auktionstillfället för att sätta bud, vilket hjälper dig att nå rätt målgrupper med rätt budskap vid rätt tidpunkt.
I tidigare intressebaserade målgruppsexperiment med Privacy Sandbox har vi sett att kampanjer som använder AI-drivna lösningar som optimerad inriktning eller Maximera konverteringsbudstrategier påverkades mindre av borttagningen av tredjepartscookies, och vi förväntar oss att detsamma ska gälla för återaktivering av målgrupper. I genomsnitt ser annonsörer som använder optimerad inriktning på Google Display Ads en 50-procentig ökning av antalet konverteringar till en jämförbar ROI.4 Så att använda optimerad inriktning hjälper dig att hitta fler personer som sannolikt kommer att konvertera, utöka din befintliga kundbas och leverera på dina prestationsmål med låg tratt.
Displayannonsörer som redan använder AI-drivna funktioner i Google Ads kan nu multiplicera resultaten ännu mer över olika kanaler med Performance Max. Annonsörer som uppgraderar sina Google Display Ads-kampanjer till Performance Max ser en genomsnittlig ökning på över 20 % i konverteringar till en liknande eller lägre CPA. Efter uppgraderingen kan du använda det nya målet för återengagemang i Performance Max, tillgängligt i beta under de kommande månaderna, för att enkelt optimera för livscykelfaser som kundbehållning och återengagemang över kanaler.
”Vi uppgraderade våra Display-kampanjer till Performance Max och uppnådde en aldrig tidigare skådad tillväxt, med en 47% ökning av konverteringar samtidigt som vi behöll en sund CPA. Detta berodde på Performance Max förmåga att nå en bredare målgrupp med mer relevanta annonser, samt dess användning av Google AI för att optimera våra kampanjer i realtid över kanaler.”
– Leonardo Martins, marknadschef, Santander
Nå nya eller befintliga kunder med skräddarsydda budskap genom att aktivera förstapartsdata
Förstapartsdata fortsätter att vara ett av de mest hållbara sätten att återknyta kontakten med dina mest värdefulla målgrupper. Genom att utöka din grund av förstapartsdata med samtycke kan du fördjupa kontakten med dina kunder och leverera relevanta upplevelser samtidigt som du skyddar deras integritet.
ör att hjälpa dig att importera och aktivera dina förstapartsdata när tredjepartscookies fasas ut har vi fortsatt att investera i Customer Match på Googles ytor, till exempel Sök eller YouTube. Vi har till exempel utökat våra produktövergripande integrationer så att du nu kan kombinera dina Customer Match-signaler med Google AI:s kraft i funktioner som Performance Max och optimerad målgruppsinriktning för att förbättra dina resultat. Faktum är att när annonsörer använde Customer Match-listsignaler i kampanjer resulterade detta i en konverteringsökning på 5,3 %.
Vi skapar också nya sätt för dig att använda din förstapartsdata över programmatiska lager i Display & Video 360. Publisher Advertiser Identity Reconciliation, eller PAIR, är en ny lösning som ger publicister och annonsörer möjlighet att på ett säkert och privat sätt stämma av sina förstapartsdata för målgrupper som har besökt både en annonsörs och en publicists webbplats. Det innebär att du nu kan visa relevanta annonser för några av dina mest eftertraktade målgrupper, samtidigt som du behåller full kontroll över din förstapartsdata. PAIR är redan tillgängligt för betatestning i samarbete med utvalda tredjepartsleverantörer av renrum. Kontakta de integrerade renrumsleverantörerna och ditt Display & Video 360-kontoteam för att börja testa.
För att ligga steget före kommande förändringar och få hållbara resultat med dina återengagemangskampanjer, börja bygga din förstapartsdatastrategi och anta AI-drivna målgruppslösningar idag.
Källa: https://support.google.com/google-ads/answer/14226510?sjid=613111177818503110-EU